Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017


Θέμα: Γνωμοδότηση για την μοριοδότηση σχολικών μονάδων Πάρου-Αντιπάρου
             Σε συνέχεια σχετικής πρόσκλησης καλούμαστε να καταγράψουμε τη θέση μας για την επικείμενη ανακατάταξη των σχολικών μονάδων σε κατηγορίες μετάθεσης. Υπενθυμίζουμε πως θεωρούμε ότι ο τρόπος με τον οποίο επιχειρείται δημιουργεί προβλήματα όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενο έγγραφο (αρ.πρωτ. 9/29/12/16) και για αυτό απαιτούμε η αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων να ισχύσει από την σχολική χρονιά 2017-2018 ώστε το σύνολο των εκπαιδευτικών να γνωρίζει τις όποιες αλλαγές των μορίων στα σχολεία πριν τις μεταθέσεις, οριστικές τοποθετήσεις, αποσπάσεις και προσωρινές τοποθετήσεις. Παράλληλα,  να υπάρξει ειδική ρύθμιση για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς που μετατέθηκαν το 2016 και τοποθετήθηκαν οριστικά σε σχολεία Θ ή Ι κατηγορίας και επιθυμούν να παραμείνουν για συνεχόμενη διετία, ώστε να επωφεληθούν των διατάξεων του Ν4283/14, αφού με βάση αυτόν τις επέλεξαν. Τέλος, να εξισωθεί η νέα τελική κατηγορία μετάθεσης για σχολικές μονάδες τόσο της Α/θμιας όσο και της Β/θμιας εκπαίδευσης, εφόσον οι συνθήκες διαβίωσης είναι ίδιες, ειδικά σε περιπτώσεις της νησιωτικής χώρας.
           Ωστόσο θέλοντας να συμβάλλουμε στη διαδικασία και θεωρώντας ότι η ηγεσία του Υπουργείου θα αντιμετωπίσει τα διατυπωμένα προβλήματα  κι ότι το ΠΥΣΠΕ Κυκλάδων θα λάβει υπόψη του τις ιδιαίτερες συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών στη νησιωτική Ελλάδα, όπως το υψηλό κόστος διαβίωσης, ιδιαίτερα και μετά την εξίσωση του ΦΠΑ στα νησιά και τη δραστική μείωση των μισθών των εκπαιδευτικών, ταυτόχρονα με  το γεγονός ότι εξαιτίας της διάλυσης των δομών υγείας οι εκπαιδευτικοί και γενικότερα οι κάτοικοι αναγκάζονται να ταξιδεύουν μέχρι την Αθήνα ακόμη και για απλές εξετάσεις (σε ένα απαράδεκτο ακτοπλοϊκό καθεστώς) καταθέτουμε τα παρακάτω:
Με βάση τη Φ10/1814/209457/ΓΔ4 εγκύκλιο αναφέρονται τα κριτήρια τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη και είναι τα εξής:
1)Πληθυσμός της έδρας των σχολείων
2)Συνθήκες διαβίωσης εκεί των εκπαιδευτικών
3)Οργανικότητα
4)Απόσταση από την έδρα του νομού
5)Συγκοινωνιακές συνθήκες
6)Υψόμετρο
         Ταυτόχρονα στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται πως οι Περιφερειακοί  Δ/ντες  σε συνεργασία με τους Δ/ντες εκπαίδευσης θα έχουν την εποπτεία ώστε οι σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έχουν την έδρα τους στην ίδια πόλη ή χωριό να κατατάσσονται στην ίδια κατηγορία.
          Πριν ξεκινήσουμε την αναλυτική παρουσίαση της πρότασής μας, θεωρούμε πως πρέπει να εξειδικεύσουμε το κριτήριο «Απόσταση από την έδρα του νομού» μια και προφανώς αναφέρεται σε νομούς ηπειρωτικής χώρας, σε απόσταση και συγκοινωνιακές συνθήκες από το κεντρικό λιμάνι του  νησιού και αναλόγως να ληφθεί υπόψη.
Πιο αναλυτικά:
Α) Δημοτικά σχολεία-νηπιαγωγεία Παροικίας
Οι σχολικές μονάδες στην Παροικία ανήκουν στην κατηγορία  Στ .Η Πάρος-όπως και  άλλα νησιά-χαρακτηρίζεται από τη σοβαρή έλλειψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης εξαιτίας της απουσίας ενός σύγχρονου νοσοκομείου  με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της δημόσιας υγείας. Επιπρόσθετα, η μετατροπή των σπιτιών σε ενοικιαζόμενα δωμάτια χάριν του τουρισμού, ιδιαίτερα με τη έναρξη της λειτουργίας του νέου αερολιμένα, έχει οδηγήσει αφενός στην αύξηση των τιμών των ενοικίων αφετέρου στη δυσκολία εύρεσης οικίας. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω,  προτείνουμε την προαγωγή των σχολικών μονάδων Π.Ε. Παροικίας στην κατηγορία Ζ. Επίσης, με βάση το γεγονός ότι οι σχολικές μονάδες Β/θμιας εκπαίδευσης που βρίσκονται στην Παροικία, άρα στην ίδια έδρα,  ανήκουν στην κατηγορία μετάθεσης ΣΤ συστήνουμε ένθερμα τη συνεργασία των δυο διευθύνσεων εκπαίδευσης του νομού για την εξίσωσή τους στη Ζ κατηγορία μετάθεσης.

Β) Δημοτικό σχολείο-νηπιαγωγείο Νάουσας
Η υπάρχουσα κατηγορία μετάθεσης των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων είναι η Ζ. Το Δ.Σ. είναι 12/Θ., η τοπική κοινότητα Νάουσας έχει πληθυσμό 3.124[1] με μηδαμινό υψόμετρο.  Η απόσταση από το λιμάνι (την Παροικία) είναι 10,5χμ[2]και χρονοαπόσταση περίπου 15 λεπτών της ώρας. Τέλος, οι σχολικές μονάδες Β/θμιας που έχουν την έδρα τους στη Νάουσα ανήκουν στην ίδια κατηγορία μετάθεσης. Κατά συνέπεια και λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω προτείνουμε την προαγωγή των σχολικών μονάδων Π.Ε. στην κατηγορία μετάθεσης Η με την έντονη υποστήριξή μας για τη συνεργασία και των δυο διευθύνσεων εκπαίδευσης με στόχο την εξίσωση όλων των σχολικών μονάδων σε αυτή την κατηγορία.

Γ)Δ.Σ. Αρχιλόχου – Μάρπησσας, Νηπιαγωγείο Προδρόμου, Νηπιαγωγείο  Μαρμάρων, Νηπιαγωγείο Μάρπησσας
Οι συγκεκριμένες σχολικές μονάδες εδρεύουν στις τοπικές κοινότητες Αρχιλόχου και Μάρπησσας συνολικού πληθυσμού 2.131[3] ατόμων. Το υψόμετρο είναι 57μ..[4] Το Δ.Σ. είναι 8/Θ. και  τα αντίστοιχα νηπιαγωγεία μονοθέσια ενώ ανήκουν στην κατηγορία μετάθεσης Η. Η Μάρπησσα απέχει 18,5 χμ[5] από το λιμάνι της Παροικίας. Η χρονοαπόσταση είναι 25-30 λεπτά της ώρας και η συγκοινωνιακή κάλυψη με την πρωτεύουσα του δήμου (Παροικία) σχετικά συχνή. Στην έδρα του σχολείου λειτουργούν υπεραγορές γνωστών αλυσίδων , κάποια οδοντιατρεία ενώ ως περιοχή υστερεί σημαντικά σε επίπεδο ιατρών διαφόρων ειδικοτήτων  ταυτόχρονα με την  εξαιρετικά περιορισμένη ύπαρξη καταστημάτων εστίασης και σχεδόν καθόλου καταστημάτων ένδυσης και υπόδυσης. Δεν λειτουργούν καταστήματα τραπεζών. Παρατηρείται επομένως μια σημαντική μείωση του επιπέδου των συνθηκών διαβίωσης στην περιοχή αυτή ακόμη και αν τη συγκρίνουμε με τις προαναφερθείσες. Παράλληλα, στην ίδια έδρα λειτουργεί σχολική μονάδα Β/θμια εκπαίδευσης που ανήκει στην κατηγορία Ζ. Έχοντας υπόψη τα παραπάνω προτείνουμε την προαγωγή των σχολικών μονάδων Π.Ε. στην κατηγορία Θ υποστηρίζοντας ανεπιφύλακτα τη συνεργασία των δυο διευθύνσεων για την υπαγωγή  της σχολικής μονάδας Β/θμιας στην ίδια κατηγορία μετάθεσης ώστε να εξισωθούν.

Δ) Νηπιαγωγείο Δρυού
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η έδρα του νηπιαγωγείου βρίσκεται 24,5 χμ[6] από το λιμάνι και χρονοαπόσταση 30 λεπτών της ώρας το γεγονός ότι είναι μονοθέσιο καθώς και ότι ο πληθυσμός του Δρυού είναι 171 άτομα[7] παράλληλα με το γεγονός ότι δε λειτουργεί τίποτα από τα παραπάνω και επομένως οι συνθήκες διαβίωσης είναι πραγματικά δύσκολες στο Δρυό, προτείνουμε την προαγωγή της σχολικής μονάδας από την Η κατηγορία στην Ι.


Ε)Δ.Σ. Λευκών-Κώστου, και νηπιαγωγεία Λευκών και Κώστου
Το Δ.Σ. Λευκών- Κώστου βρίσκεται σε απόσταση 8,5 χμ (Κώστος) και 12,5χμ[8] (Λεύκες) από το λιμάνι της Παροικίας και σε χρονοαπόσταση 10 λεπτών της ώρας για τον Κώστο και περίπου 15 λεπτών της ώρας για της Λεύκες. Ο πληθυσμός της τοπικής κοινότητας Κώστου ανέρχεται στα 427 άτομα ενώ της τοπικής κοινότητας Λευκών στα 857[9]. Σύνολο 1.284 άτομα. Το υψόμετρο στη μια περίπτωση είναι 163μ.(Κώστος) και στην άλλη 206μ(Λεύκες)[10].Η συγκοινωνιακή κάλυψη με την πρωτεύουσα του δήμου (Παροικία) είναι σχετικά συχνή και το Δ.Σ. είναι 6/Θ. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι το σχολείο είναι διεδρικό που από μόνο του γεννά προβλήματα λειτουργικής φύσης. Επιπλέον, τόσο στις Λεύκες όσο και στον Κώστο δεν λειτουργούν υπεραγορές γνωστών αλυσίδων, καταστήματα τραπεζών, ιατρεία καταστήματα ένδυσης και υπόδυσης. Επίσης, υπάρχουν ελάχιστα ως μηδαμινά καταστήματα εστίασης παράλληλα με την ανυπαρξία βιβλιοπωλείου απαραίτητου στην εργασία των εκπαιδευτικών. Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε σοβαρή υποβάθμιση των συνθηκών διαβίωσης εκεί. Ως εκ τούτου, προτείνουμε την προαγωγή του Δ.Σ. και των νηπιαγωγείων Κώστου και Λευκών από την κατηγορία Η, όπου ήδη ανήκουν, στην κατηγορία Θ.

ΣΤ) Δ.Σ. Αγκαιριάς και Νηπιαγωγείο Αγκαιριάς
Το Δ.Σ. Αγκαιριάς βρίσκεται σε απόσταση 12,5 χμ[11] από το λιμάνι στης Παροικίας και η χρονοαπόστασή του είναι 15-20 λεπτά της ώρας. Ο πληθυσμός της τοπικής κοινότητας Αγκαιριάς είναι 1.118 άτομα.[12] Το υψόμετρο είναι 53μ.[13]Η συγκοινωνιακή κάλυψη με την πρωτεύουσα του δήμου είναι σχετικά συχνή. Το Δ.Σ. Αγκαιριάς είναι 6/Θμε τον πληθυσμό του ομώνυμου χωριού (της έδρας δηλαδή) να μη ξεπερνά τα 280 άτομα. Μαζί με το Δ.Σ. Λευκών Κώστου είναι τα μικρότερα σχολεία σε οργανικότητα στην Πάρο.  Στην έδρα του σχολείου δεν λειτουργούν υπεραγορές γνωστών αλυσίδων, καταστήματα τραπεζών, ιατρεία καταστήματα ένδυσης και υπόδυσης. Επίσης, υπάρχουν ελάχιστα ως μηδαμινά καταστήματα εστίασης. Δεν λειτουργεί βιβλιοπωλείο απαραίτητο για την εργασία εκεί των εκπαιδευτικών.  Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε σοβαρή υποβάθμιση των συνθηκών διαβίωσης εκεί. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω προτείνουμε την παραμονή στου Δ.Σ. Αγκαιριάς καθώς και του αντίστοιχου νηπιαγωγείου στην κατηγορία Θ.
Ζ) Δ.Σ. Αντιπάρου και Νηπιαγωγείο Αντιπάρου.
Οι δυο αυτές σχολικές μονάδες εδρεύουν σε ένα ξεχωριστό νησί-δήμο με πληθυσμό 1.211 ατόμων[14]. Το Δ.Σ. Αντιπάρου είναι 6/Θ. και χαρακτηρισμένο δυσπρόσιτο. Οι συνθήκες διαβίωσης εκεί είναι πολύ δύσκολες με συχνό φαινόμενο τον αποκλεισμό του λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών. Για να καλύπτονται οι ανάγκες σε υπηρεσίες και προϊόντα είναι απαραίτητη η επαφή με το νησί της Πάρου.  Κατά συνέπεια προτείνουμε την προαγωγή των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων στην ΙΑ κατηγορία ενθαρρύνοντας έντονα τη συνεργασία των δύο Διευθύνσεων εκπαίδευσης με στόχο την προαγωγή και της σχολικής μονάδας Β/θμιας εκπαίδευσης στην κατηγορία ΙΑ από τη Θ και την τελική εξίσωσή τους.
Συγκεντρωτικά:
             Προτείνουμε τον παρακάτω συγκεντρωτικό πίνακα κατάταξης των σχολικών μονάδων Π.Ε. αφού πρώτα λάβαμε υπόψη τα κριτήρια που έχει θέσει το υπουργείο. Επιπλέον, έχοντας κατά νου και τα υπόλοιπα νησιά του Ν. Κυκλάδων θεωρούμε λογική  τη συγκεκριμένη πρόταση αφού υπάρχει δυνατότητα διαφοροποίησης άλλων σχολικών μονάδων διαφορετικών νησιών μέχρι την κατηγορία ΙΒ με επιπλέον κατηγορίες μετάθεσης (αφού η ΙΓ αφορά αποκλειστικά μονοθέσιες και διθέσιες δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες) .
Α/Α
Ονομασία σχολικής μονάδας
Προτεινόμενη Κατηγορία μετάθεσης
Υφιστάμενη κατηγορία μετάθεσης
1
1ο Δ.Σ. Παροικίας
Ζ
ΣΤ
2
2ο Δ.Σ. Παροικίας
Ζ
ΣΤ
3
Δ.Σ. Νάουσας
Η
Ζ
4
Δ.Σ. Αρχιλόχου-Μάρπησσας
Θ
Η
5
Δ.Σ. Αγκαιριάς
Θ
Θ
6
Δ.Σ. Λευκών-Κώστου
Θ
Η
7
Δ.Σ. Αντιπάρου
ΙΑ
Ι
8
1ο Νηπιαγωγείο Παροικίας
Ζ
ΣΤ
9
2ο Νηπιαγωγείο Παροικίας
Ζ
ΣΤ
10
3ο Νηπιαγωγείο Παροικίας
Ζ
ΣΤ
11
4ο Νηπιαγωγείο Παροικίας
Ζ
ΣΤ
12
Νηπιαγωγείο Νάουσας
Η
Ζ
13
Νηπιαγωγείο Προδρόμου
Θ
Η
14
Νηπιαγωγείο Μαρμάρων
Θ
Η
15
Νηπιαγωγείο Μάρπησσας
Θ
Η
16
Νηπιαγωγείο Δρυού
Ι
Η
17
Νηπιαγωγείου Λευκών
Θ
Η
18
Νηπιαγωγείο Κώστου
Θ
Η
19
Νηπιαγωγείο Αγκαιριάς
Θ
Θ
20
Νηπιαγωγείο Αντιπάρου
ΙΑ
Ι

         Κλείνοντας υπενθυμίζουμε ότι οι σχολικές μονάδες σε Πάρο-Αντίπαρο στο σύνολό τους παρουσιάζουν έντονα τα χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας και µε βάση τα κριτήρια που τίθενται στο Π.Δ. 111 προτείνουμε η μοριοδότηση των σχολικών  μονάδων της περιοχής ευθύνης του Συλλόγου µας να κυµανθεί σε επίπεδα τέτοια που να δίνονται κίνητρα στους/στις εκπαιδευτικούς, ώστε η στελέχωσή τους να γίνεται έγκαιρα και οµαλά.



[1] Σύμφωνα με τη απογραφή του 2011. Βλ: http://www.statistics.gr/2011-census-pop-hous
[2] Σύμφωνα με τον οδηγό χιλιομετρικών αποστάσεων οδικού δικτύου της χώρας, Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, Αθήνα 2006 Βλ:http://www.elke.uoc.gr/management/files/%CE%9F%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%82_%CF%87%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CE%BC%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD_%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%AC%CF%83%CE%B5%CF%89%CE%BD.pdf
[3] Βλ. παραπομπή 1
[4] Βλ. διαδικτυακή εφαρμογή http://www.advancedconverter.com/el/%CE%B5%CF%8D%CF%81%CE%B5%CF%83%CE%B7-%CF%85%CF%88%CE%BF%CE%BC%CE%AD%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CE%B4%CE%B9%CE%B5%CF%8D%CE%B8%CF%85%CE%BD%CF%83%CE%B7-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%87%CE%AC%CF%81%CF%84%CE%B7
[5] Βλ. παραπομπή 2
[6] Βλ. παραπομπή 2
[7] Βλ. παραπομπή 1
[8] Βλ. παραπομπή 2
[9] Βλ. παραπομπή 1
[10] Βλ παραπομπή 4
[11] Βλ. παραπομπή 2
[12] Βλ. παραπομπή 1
[13] Βλ. παραπομπή 4
[14] Ο.π.