Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016



ΘΕΜΑ : «Υπόμνημα του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. για τα τεράστια προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης»
 

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. σε όλη του την πορεία, με στόχο την ανάδειξη και επίλυση των προβλημάτων της εκπαίδευσης, δίνει πάντα το «παρών» σε κάθε διαδικασία δημόσιας συζήτησης, ανταλλαγής απόψεων,  αντιπαράθεσης και μάχεται με όλο τον κλάδο των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης υπέρ της δημόσιας, δωρεάν παιδείας με αγώνες σκληρούς.
Η ανταπόκρισή του στην πρόσκληση από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για την παρουσίαση των απόψεων και των θέσεων των Κλάδου, είναι μια ενέργεια που εντάσσεται στην παραπάνω πορεία δίχως αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχει έντονος προβληματισμός και αμφισβήτηση της όλης διαδικασίας.
Ο κατ’ ευφημισμό «εθνικός διάλογος» τον οποίο έχει ανοίξει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με μεγαλοστομίες και καλλιέργεια προσδοκιών για την κοινωνία σ’ ένα τοπίο διάλυσης και απόλυτης υποβάθμισης (από την πλευρά των κυβερνώντων) της δημόσιας εκπαίδευσης, είναι ολοφάνερα προσχηματικός. Η επιλογή των συμμετεχόντων στις επιτροπές με κλειστές, κομματικές διαδικασίες, η επιδέξια ανάδειξη απόψεων «λαγών» (π.χ. άρθρο του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Τριανταφυλλίδη, απόψεις ομάδας R.E.N.), οι συζητήσεις μικρών ομάδων ξένων προς την εκπαιδευτική πράξη, είναι μερικά μόνο παραδείγματα.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δεν πέφτει στην παγίδα της συναίνεσης σε μια στημένη θεατρική παράσταση για τα μάτια της απελπισμένης κοινωνίας ούτε όμως και της «εύκολης» και βολικής, για την κυβέρνηση, αποχής από την ανάδειξη των προβλημάτων και την κατάθεση προτάσεων.
Στο πλαίσιο αυτό καταθέτουμε την αγωνία, τον προβληματισμό και τις προτάσεις του Κλάδου των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κάτι που θα πράξουμε και με την παρουσία μας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αλλά και κάθε φορά που θα μας δίνεται η δυνατότητα (όπως πάντα πράττουμε) αφού δεν θέλουμε να δίνουμε άλλοθι σε καμιά κυβέρνηση για τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές της.
 Τονίζουμε το γεγονός ότι η όλη συζήτηση γίνεται σε μια εποχή όπου έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, μισθολόγιο άγριων περικοπών αποδοχών (που προσωρινά αποκρύπτονται με το τέχνασμα της προσωπικής διαφοράς) και εμπαιγμού των νεότερων εκπαιδευτικών των οποίων η μισθολογική εξέλιξη «ξεπάγωσε» στιγμιαία για να «ξαναπαγώσει» επ’ αόριστον . Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί έχουν δει τα τελευταία χρόνια το 40% των αποδοχών τους να χάνονται για πάντα και παραμένουν από τους χαμηλότερα αμειβόμενους εκπαιδευτικούς στην Ευρώπη. Την ίδια στιγμή οι νέοι αντιασφαλιστικοί σχεδιασμοί της κυβέρνησης που αναμένουν τις ακόμα σκληρότερες παρεμβάσεις των «θεσμών» καταδικάζουν όλους τους εργαζόμενους σε συντάξεις πείνας που θα χορηγούνται στα βαθιά γεράματα. Οι εκπαιδευτικοί δεν αποτελούν εξαίρεση. Ας αναλογιστεί η πολιτεία την εκπαίδευση που θα απολαμβάνουν οι μαθητές από εκπαιδευτικούς με χαμηλότατο βιοτικό επίπεδο και υπερήλικες… Οι αγώνες των εργαζομένων θα ανατρέψουν τις απαράδεκτες αυτές πολιτικές.

Δαπάνες για την Παιδεία     
Τα τελευταία χρόνια, με πρόσχημα την επιβολή των μνημονίων αλλά σε συνέχεια της πολιτικής φθίνουσας χρηματοδότησης της Δημόσιας Παιδείας, οι δαπάνες για την Παιδεία μόλις που ξεπερνούν το 2% του ΑΕΠ. Η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες της Ε.Ε. σε δαπάνες για την εκπαίδευση. Τα ελάχιστα χρήματα που διατίθενται για την Παιδεία οδηγούν σε μαρασμό τη δημόσια εκπαίδευση.
Καμία δαπάνη για σχολική στέγη, εγκατάλειψη των υφιστάμενων υποδομών, χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων (όταν φτάνει σε αυτές μετά από καθυστερήσεις και «περικοπές» στα γρανάζια των διαδικασιών των Ο.Τ.Α.) με ψίχουλα που δεν αρκούν ούτε για την εξόφληση των λογαριασμών των Δ.Ε.Κ.Ο. και τη θέρμανση, πόσο δε για τον αξιοπρεπή εξοπλισμό των σχολείων με τα απολύτως απαραίτητα υλικά, είναι ο καθρέφτης της «στήριξης» του δημόσιου σχολείου από την πολιτεία.
Η λύση είναι μία και δεν αποτελεί αντικείμενο διαλόγου αλλά είναι αυτονόητη. Η κυβέρνηση οφείλει να αυξήσει τώρα τις δαπάνες για την Παιδεία - μέχρι και 5% του ΑΕΠ, να μεριμνήσει για έκτακτα κονδύλια ώστε να καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες των σχολείων καθώς και για την ορθολογική κατανομή των κοινοτικών πόρων ιδιαίτερα για θεσμούς που αφορούν στην Π.Ε., τη σημασία και την αξία της οποίας όλοι αναγνωρίζουν και αποδέχονται. Η στήριξη του δημόσιου σχολείου από την πολιτεία δεν θα έπρεπε να καταγράφεται σήμερα ως πρόβλημα αλλά να είναι κάτι αυτονόητο.

Μηδενικοί διορισμοί στην εκπαίδευση
Τη στιγμή αυτή καταγράφονται πάνω από 2.000 κενά εκπαιδευτικών στην Π.Ε.. Ελάχιστες πιστώσεις έχουν απομείνει ενώ όσες διατέθηκαν μέχρι σήμερα ήταν κυρίως μέσα από τα προγράμματα ΕΣΠΑ κάτι που σημαίνει ελαστική εργασία, περιορισμοί στην τοποθέτηση εκπαιδευτικών (π.χ. δάσκαλοι μόνο στο ολοήμερο), αδυναμία σωστού εκπαιδευτικού σχεδιασμού, αφού η εξασφάλιση των πιστώσεων για αναπληρωτές είναι πάντα μια διαδικασία ασταθής και με πολλές καθυστερήσεις. Την ίδια στιγμή η πολιτική ηγεσία επιχειρεί να τοποθετήσει το πρόβλημα στη βάση της κακής οργάνωσης σε επίπεδο σχολικής μονάδας βάζοντας στο στόχαστρο ακόμα και την ενισχυτική διδασκαλία προς όφελος των μαθητών που δεν τυγχάνουν της, οφειλόμενης από την πολιτεία, στήριξης με το απαραίτητο προσωπικό και τις ανάλογες δομές.
Η εικόνα της διάλυσης με τα χιλιάδες κενά, που από την έναρξη της σχολικής χρονιάς μέχρι σήμερα είναι το μόνιμο σκηνικό για την εκπαιδευτική διαδικασία, καταδεικνύει, πέρα από την κάκιστη οργάνωση από την πλευρά του Υπουργείου, την άμεση ανάγκη για διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών. Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υπάρχει άμεση ανάγκη για την πρόσληψη χιλιάδων εκπαιδευτικών με μόνιμη σχέση εργασίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία τετραετία αποχώρησαν από την Π.Ε. 9.000, περίπου, εκπαιδευτικοί και προσλήφθηκαν μόνο 282 (οι διορισμοί τα 3 τελευταία χρόνια ήταν μηδενικοί). Η ανεργία των εκπαιδευτικών διογκώνεται και εκπαιδευτικοί που εργάζονταν επί σειρά πολλών ετών, φέτος έχουν παραμείνει άνεργοι. Αυτό είναι το θλιβερό αποτέλεσμα της ολέθριας πολιτικής επιλογής όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων να μην πραγματοποιούν διορισμούς μόνιμου προσωπικού αλλά να «επενδύουν» στη φθηνότερη και πιο βολική ελαστική εργασία. Επιβάλλεται να γίνουν άμεσα μόνιμοι διορισμοί στα οργανικά κενά και πρόσληψη όλων των απαραίτητων αναπληρωτών στα λειτουργικά.
Θα πρέπει να τονίσουμε ιδιαίτερα το γεγονός ότι υπάρχουν χιλιάδες συνάδελφοί μας οι οποίοι εργάζονται πάνω από δεκατρία χρόνια ως αναπληρωτές στην Ειδική Αγωγή και προσφέρουν στον, εγκαταλελειμμένο από την πολιτεία, αυτό τομέα με αυταπάρνηση και εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Το ίδιο ισχύει για όλους τους, επί σειρά ετών, εργαζόμενους ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιους. Είναι, επίσης, απαραίτητο να υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις της απελθούσης πολιτικής ηγεσίας για την προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών για όλο το χρονικό διάστημα 2010 – 2014 σύμφωνα με τις θέσεις του Κλάδου μας αλλά και της ρύθμισης σειράς ζητημάτων που έχουν να κάνουν με τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς (άδειες, περίθαλψη, επίδομα θέσης ευθύνης, κλπ.) στην κατεύθυνση της κατοχύρωσης ίδιων δικαιωμάτων για μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
Οι εξαγγελίες του κ. Υπουργού Παιδείας για πραγματοποίηση 20.000 διορισμών μέχρι το 2018 έχουν καθαρά επικοινωνιακό χαρακτήρα αφού καμία εγγραφή για διορισμούς δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό. Αρκεί να αναφερθεί ότι στην επιτροπή για τους διορισμούς και τις υπηρεσιακές μεταβολές που λειτουργεί στο Υπουργείο Παιδείας (με τη συμμετοχή εκπροσώπων και από τη Δ.Ο.Ε. και την Ο.Λ.Μ.Ε.) παρά την απαίτησή μας να ανακοινώσει η πολιτική ηγεσία το σχεδιασμό της για πραγματοποίηση διορισμών δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία συζήτηση ή ανακοίνωση και το μόνο που έχει ειπωθεί σε σχέση με το θέμα, είναι η φράση «το παλεύουμε», γεγονός που η Δ.Ο.Ε. το έχει καταγγείλει. 
Το Υπουργείο οφείλει να προχωρήσει άμεσα στο μόνιμο διορισμό όλων των ελαστικά, ως τώρα, εργαζόμενων εκπαιδευτικών με τη μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων στην εκπαίδευση χωρίς όρους και προϋποθέσεις,  θέτοντας τέρμα στην ταλαιπωρία και την αγωνία τόσων ετών. Είναι σαφές ότι αυτό που χρειάζεται είναι η πολιτική βούληση.

  Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ειδικοτήτων
Ανοιχτό παραμένει επίσης το ζήτημα των οργανικών θέσεων για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Οι άδικες, μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες,  δίχως κανένα εκπαιδευτικό προγραμματισμό, «υποχρεωτικές» μετατάξεις εκπαιδευτικών από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (επί υπουργίας κ. Αρβανιτόπουλου και κ. Λοβέρδου) δημιούργησαν πρόσθετα προβλήματα στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στους λειτουργούς της. Στη διάρκεια της θητείας των κ.κ. Μπαλτά και Κουράκη πραγματοποιήθηκε διάλογος ο οποίος, πέρα από το ότι δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, δημιούργησε νέα αναστάτωση και αντιπαραθέσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα ενώ ακόμη και σήμερα εκκρεμούν δικαστικές διαδικασίες (και στο ΣτΕ για το θέμα αυτό).
Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι είναι επιβεβλημένη η  άρση όλων των αδικιών που δημιούργησε αυτή η πρωτοφανής κατάσταση και η αποκατάσταση της νομιμότητας. Το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει στην απόδοση οργανικών θέσεων για εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, σύμφωνα με την καταγραφή των αναγκών που πραγματοποιήθηκε από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης την άνοιξη του 2015 αλλά, δυστυχώς, έμεινε ατελής αφήνοντας χιλιάδες εκπαιδευτικούς στην εργασιακή αβεβαιότητα και αγωνία. Είναι και αυτό ένα από τα βασικά ζητήματα που θέτει η Δ.Ο.Ε. στις εργασίες της επιτροπής για τους διορισμούς και τις υπηρεσιακές μεταβολές που λειτουργεί στο Υπουργείο Παιδείας δίχως να έχει πάρει μέχρι σήμερα καμία απολύτως ουσιαστική δέσμευση.

Αξιολόγηση
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία μέσα από τις αποφάσεις των Γενικών της Συνελεύσεων καθώς και από αυτές του Διοικητικού Συμβουλίου της, έχει, με συνέπεια και υπευθυνότητα εκφράσει τις θέσεις του κλάδου των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την αξιολόγηση. Την αξιολόγηση ως ανατροφοδοτική, γνήσια παιδαγωγική διαδικασία ουσιαστικής αποτίμησης τόσο του εκπαιδευτικού έργου, όσο και συνολικά της εκπαιδευτικής πολιτικής, μιας αποτίμησης από τα «κάτω» που θα πραγματοποιείται από τους εκπαιδευτικούς συλλογικά και όχι από μονοπρόσωπα όργανα και θα έχει ως στόχο την ανίχνευση των προβλημάτων και το σχεδιασμό των αναγκαίων παρεμβάσεων στην κατεύθυνση της ουσιαστικής ενίσχυσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με όλες τις ενέργειες και τις αποφάσεις του έχει κινηθεί στην κατεύθυνση της ανάδειξης της αντίθεσης του Κλάδου των εκπαιδευτικών στην εφαρμογή της αξιολόγησης που χειραγωγεί, κατηγοριοποιεί σχολεία και εκπαιδευτικούς και οδηγεί στη μισθολογική – βαθμολογική καθήλωση και τις απολύσεις. Μέσα από μια σειρά κειμένων υπογραφών, απεργιακών κινητοποιήσεων, ενεργειών άρνησης υλοποίησης των εντολών εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης και της αξιολόγησης ο Κλάδος των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αντιστάθηκε δυναμικά και απάντησε με τη στάση του στις μεθοδεύσεις του Υπουργείου Παιδείας όταν με νομοθετήματα ντροπή  (Νόμοι 3848, 4024, Π.Δ. 152 κτλ) επιχείρησε να χειραγωγήσει τους εκπαιδευτικούς.
Η δέσμευση για πλήρη κατάργηση όλου του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης δίχως απόπειρες επαναφοράς της με έμμεσο ή άμεσο τρόπο είναι για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. προαπαιτούμενο οποιασδήποτε συζήτησης. Απαιτούμε  από την πολιτεία το σεβασμό στο ρόλο και στις θέσεις του Κλάδου μας, την κατοχύρωση ακώλυτης βαθμολογικής και μισθολογικής εξέλιξης για όλους τους εκπαιδευτικούς καθώς και της αναγνώρισης και ενίσχυσης του επιστημονικού χαρακτήρα του έργου τους.
          
Προσχολική Αγωγή
Η θέσπιση της υποχρεωτικής φοίτησης για το ένα έτος προσχολικής αγωγής έγινε το 2006 έπειτα από αγώνες δεκαετιών. Η ικανοποίηση του αιτήματος της Δ.Ο.Ε. για την υποχρεωτική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής ενώ είναι φανερό πως δεν ανήκει στις προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής που εφαρμόζεται, γίνεται αντικείμενο φτηνών επικοινωνιακών κόλπων από την πλευρά του Υπουργείου. Οι ανέξοδες εξαγγελίες του κ. Υπουργού για δίχρονη προσχολική αγωγή τη στιγμή που οι υπάρχουσες κτιριακές υποδομές είναι ανεπαρκείς (και σε ένα μεγάλο βαθμό ακατάλληλες) για την κάλυψη των αναγκών των νηπίων ενώ οι προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών είναι ζητούμενο δίχως απάντηση, φανερώνουν απόλυτη περιφρόνηση προς το θεμελιώδη ρόλο της προσχολικής αγωγής και το έργο των λειτουργών της.
Είναι αυτονόητο ότι δεν νοείται ως δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή η έμμεση ιδιωτικοποίηση μέσω παροχής voucher προς τους γονείς των προνηπίων, κάτι  που μας βρίσκει απόλυτα αντίθετους. Η προσχολική αγωγή γενικεύεται μόνο μέσα από τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών και την πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών ώστε να καλυφθούν πλήρως οι εκπαιδευτικές ανάγκες νηπίων και προνηπίων.
Το ζήτημα του ωραρίου των νηπιαγωγών παραμένει, σκόπιμα, δίχως θεσμοθέτηση.
Το αίτημά μας για τη  χορήγηση στις προϊσταμένες των πολυθέσιων νηπιαγωγείων επιδόματος θέσης ευθύνης ανάλογου με αυτού των διευθυντών σχολείων δε βρήκε ανταπόκριση στην εφαρμογή του νέου μισθολογίου .
Τα θέματα λειτουργίας των νηπιαγωγείων για τα οποία το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. απέστειλε  υπομνήματος από το Νοέμβριο του 2013 προς το Υπουργείο Παιδείας μέσα από το οποίο αναδεικνύονταν τα τεράστια προβλήματα που ταλανίζουν νήπια, εκπαιδευτικούς και γονείς στον πολύπαθο χώρο της προσχολικής αγωγής παραμένει αναπάντητο. Δεν έχει υπάρξει καμία απολύτως ανταπόκριση ενώ νέα προβλήματα έρχονται να προστεθούν καθημερινά. Το δημόσιο νηπιαγωγείο όχι μόνο δε βρίσκεται σε δρόμο ένταξης στις δομές του και των 60.000 προνηπίων που βρίσκονται κάθε χρόνο εκτός αλλά αδυνατεί να ανταποκριθεί ακόνη και στις ανάγκες των νηπίων που φοιτούν σε αυτό.
Διεκδικούμε:
•    Ενιαίο δεκατετράχρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης: Νηπιαγωγείο – Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο.
•            Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή για όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6 χρονών, στα Δημόσια Νηπιαγωγεία με την αναλογία 1 προς 15.
•            Άμεση έκδοση Υπουργικής Απόφασης για το ωράριο των νηπιαγωγών μετά τη θεσμοθέτησή του με το Ν. 4115/2013 λαμβανομένων υπ' όψιν των ιδιαιτεροτήτων που υπάρχουν.
•            Ανέγερση νέων κτιριακών υποδομών, ικανών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της προσχολικής αγωγής και όπου υπάρχει η δυνατότητα να ιδρύονται πολυδύναμες μονάδες Νηπιαγωγείων.
•            Να προσδιοριστεί άμεσα η οργανικότητα των Νηπιαγωγείων αφού ληφθούν υπ' όψιν και οι ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας σύμφωνα με το Ν. 4115/13 και να αποδοθεί η οργανικότητα που αντιστοιχεί σε κάθε Νηπιαγωγείο ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών.
•            Τα ολοήμερα Νηπιαγωγεία να λειτουργούν μέσα από τις κατάλληλες κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές, με το κατάλληλο βοηθητικό προσωπικό.
•            Ειδική μέριμνα για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στα Νηπιαγωγεία.
•            Ίδρυση τμημάτων ένταξης σε όλα τα Νηπιαγωγεία και στελέχωσή τους με νηπιαγωγούς Ειδικής Αγωγής, ανεξάρτητα από τον αριθμό των νηπίων.
•            Ίδρυση νέων Νηπιαγωγείων και τον άμεσο διορισμό των απαιτούμενων Νηπιαγωγών.
•            Εξασφάλιση της δωρεάν μεταφοράς νηπίων και προνηπίων.
Λέμε όχι:
•            Στην πρόωρη αποχώρηση των νηπίων που φοιτούν στα ολοήμερα Νηπιαγωγεία.
•            Στην αποκέντρωση του Νηπιαγωγείου σε Δημοτικούς ή Ιδιωτικούς Οργανισμούς εκπαίδευσης και σε φορείς αναρμόδιους και επικίνδυνους για την παιδεία.


Ειδική Αγωγή
Την ώρα που ο Υπουργός Παιδείας αναγνωρίζει τη σημασία της Ειδικής Αγωγής, χιλιάδες παιδιά που έχουν απόλυτη ανάγκη των υπηρεσιών της βρίσκονται, κυριολεκτικά, κρυμμένα στο σπίτι τους.
Οι διαγνώσεις στα ΚΕΔΔΥ βαλτωμένες, τα Ειδικά Σχολεία πάντα υποστελεχωμένα, τα τμήματα ένταξης ανεπαρκή και η παράλληλη στήριξη (της οποίας οι φετινές προσλήψεις αντλούνται από τις πιστώσεις του επόμενου διδακτικού έτους) ελάχιστη μπροστά στον όγκο των περιπτώσεων που τη χρειάζονται. Η λήψη μέτρων για την μεταφορά των μαθητών στα ειδικά σχολεία ζητούμενο, όπως και η λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων ώστε οι οικογένειες των ΑμΕΑ και των ατόμων με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, να μην καταβάλλουν ούτε ένα ευρώ από την τσέπη τους για διάγνωση, διαφοροδιάγνωση, συμβουλευτική και αντιμετώπιση.
Μοναδική λύση, ένα νέο πλαίσιο δομής και λειτουργίας και φυσικά η δημιουργία νέων οργανικών θέσεων σε όλες τις δομές της Ειδικής Αγωγής με τον άμεσο μόνιμο διορισμό όλων των συναδέλφων αναπληρωτών.
  Άμεση είναι και η ανάγκη για πρόσληψη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού σε όλες τις Σ.Μ.Ε.Α.Ε.
Τονίζουμε ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να εφοδιάζονται με επιμόρφωση, εισαγωγική και δια βίου σε θέματα και μεθόδους ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης καθώς και το ότι επιβάλλεται η επαναλειτουργία μετεκπαίδευσης για την Ειδική Αγωγή.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έχει καταθέσει στο πρόσφατο παρελθόν σειρά προτάσεων – θέσεων για την αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής τις οποίες και είναι έτοιμη να καταθέσει και πάλι σε μια αναλυτική συζήτηση που δε θα διεξάγεται με όρους επικοινωνιακούς αλλά θα έχει ως στόχο την ένταξη όλων των μαθητών που την έχουν ανάγκη, στις δομές της Ειδικής Αγωγής.

Πειθαρχικό δίκαιο
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. από την πρώτη στιγμή της εφαρμογής του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου είχε ζητήσει και, ξεκάθαρα, την κατάργησή του αφού αντί να επιλύει ζητήματα είχε χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο διώξεων και αυταρχισμού, στερούσε το τεκμήριο της αθωότητας και είχε οδηγήσει πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς σε αργία ακόμη και για ασήμαντες ιδιωτικές διαφορές.    Χαιρετίσαμε αρχικά την ψήφιση του νόμου 4325/2015, πιστεύουμε όμως πως είναι απαραίτητη η υλοποίηση μιας πολύ σημαντικής μας πρότασης, αυτή της εξειδίκευσης κατά τρόπο περιοριστικό της έννοιας του πειθαρχικού παραπτώματος της χαρακτηριστικώς ανάξιας και αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς εντός και εκτός υπηρεσίας, ώστε να μην μπορεί να υπαχθεί στο αδίκημα κάθε συμπεριφορά είτε αφορά στον ιδιωτικό είτε στον υπηρεσιακό βίο του υπαλλήλου. Θα πρέπει, επίσης, να υπάρξει μέριμνα για την αντιμετώπιση του διαλυτικού, για την ομαλή λειτουργία των σχολείων, φαινομένου της, άκριτης, πειθαρχικής παραπομπής για κάθε σοβαρή ή μη καταγγελία που γίνεται εναντίον εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών μονάδων 
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έλαβε από την πολιτική ηγεσία των κ.κ. Μπαλτά - Κουράκη τη διαβεβαίωση ότι θα επανεξετάζονταν οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων που από το 2011 και μετά, με πρόσχημα τη δημιουργία των σχολείων Ε.Α.Ε.Π. καθώς και τν «εξορθολογισμό» στην εκπαίδευση, οδήγησαν στην υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα και το κλείσιμο σχολικών μονάδων καίριας σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες.
Δυστυχώς αντί της ικανοποίησης αυτού του αιτήματος και παρά τη διαβεβαίωση και του νυν Υπουργού ότι δεν πρόκειται, έστω, να υπάρξουν  νέες, ακούγονται «φήμες» για νέες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων. Το κλίμα αυτό ενισχύεται, δυστυχώς,  και από σχετικές αναφορές στην αρθρογραφία κυβερνητικών βουλευτών που έχουν και την ιδιότητα του εκπαιδευτικού.
Η αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις είναι καθημερινή πρακτική παραβίασης μορφωτικών και εργασιακών δικαιωμάτων που με το πρόσχημα της έλλειψης κονδυλίων για προσλήψεις εκπαιδευτικών τείνει να επαναφέρει στην πράξη το προ του 2006 απαράδεκτο καθεστώς του 1:30. Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. απαιτεί την άρση όλων των στρεβλώσεων που δημιουργήθηκαν από το 2011 κι έπειτα και τη δέσμευση όχι μόνο για τη διατήρηση και κατοχύρωση του 1:25 αλλά και τη δέσμευση για την περαιτέρω μείωση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις, κάτι που μόνο θετικά αποτελέσματα θα αποφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Μετακινήσεις εκπαιδευτικών
Είναι πάγια, τα τελευταία χρόνια, η τακτική της διοίκησης για υποχρεωτικές μετακινήσεις εκπαιδευτικών, οι οποίοι προσχηματικά χαρακτηρίζονται ως πλεονάζοντες (αφού προηγουμένως αναστέλλεται η λειτουργία των δομών όπου εργάζονται όπως για παράδειγμα τα Ολοήμερα τμήματα και οι τάξεις υποδοχής ή συγχωνεύονται τάξεις στα σχολεία τους). Κατά τη φετινή χρονιά με τα χιλιάδες ακάλυπτα κενά παρουσιάστηκε και η πρωτοφανής πρακτική των «εθελοντικών» μετακινήσεων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (το πόσο εθελοντικές ήταν απορρέει εύκολα ως συμπέρασμα από την ιεραρχική θέση αυτών που δέχονταν να εξυπηρετήσουν την υπηρεσία).
Η εργασιακή ασφάλεια είναι απαραίτητο συστατικό στοιχείο για την ομαλή λειτουργία των σχολείων. Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. επανειλημμένα έχει καταγγείλει τέτοιου είδους μεθοδεύσεις ενώ έχει ακολουθήσει και τη νομική οδό για να αποτρέψει τέτοιου είδους ενέργειες. Ζητάμε από την πολιτική ηγεσία να δεσμευτεί για την ύπαρξη κλίματος εργασιακής ασφάλειας και σταθερότητας στις σχολικές μονάδες. Κάτι που δυστυχώς δε φαίνεται να προκύπτει από το πνεύμα εγγράφων περί της απαγόρευσης, επί της ουσίας, της ενισχυτικής διδασκαλίας αλλά και των «φημών» που ακούγονται για νέες μετακινήσεις το επόμενο χρονικό διάστημα.
Μετεκπαίδευση – επιμόρφωση
Την τελευταία πενταετία δεν υπάρχει καμία απολύτως μέριμνα της πολιτικής ηγεσίας για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με ευθύνη της. Η διετής μετεκπαίδευση με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα έχει καταργηθεί ενώ το ζητούμενο ήταν η γενίκευσή της για όλους τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. ζητά την άμεση επαναλειτουργία της μετεκπαίδευσης για όλους τους εκπαιδευτικούς, την επαναφορά επιμορφωτικών προγραμμάτων για τους εκπαιδευτικούς, τη λειτουργία τμημάτων εξομοίωσης στα πανεπιστήμια για τους αποφοίτους των διετών Παιδαγωγικών Ακαδημιών και Σχολών Νηπιαγωγών και τη συνέχιση των προγραμμάτων Επιμόρφωσης στις Νέες Τεχνολογίες Επιπέδου με δικαίωμα συμμετοχής των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Ολοήμερο σχολείο
Με έκπληξη ακούσαμε τις ανακοινώσεις του κ. Υπουργού Παιδείας ότι την επόμενη σχολική χρονιά όλα τα σχολεία θα λειτουργήσουν ως Ολοήμερα.
  Με δεδομένο ότι η Δ.Ο.Ε. πρωτοστάτησε στη δημιουργία του Ολοήμερου Σχολείου όντας παράλληλα ο μόνος φορέας (το Ι.Π.Ε.Μ. – Δ.Ο.Ε.) που μέσα από έρευνα κατέθεσε συμπεράσματα σχετικά με τη λειτουργία του, αισθανόμαστε ότι τέτοιου είδους ανακοινώσεις αποτελούν προσβολή της νοημοσύνης των εκπαιδευτικών.
Κατά τη φετινή χρονιά πλήθος Ολοήμερων τμημάτων δε λειτούργησαν ή υπολειτουργούν και οι προοπτικές για την επόμενη σχολική χρονιά είναι ακόμα χειρότερες.
Αυτή τη στιγμή το Ολοήμερο σχολείο στερείται ενιαίου χαρακτήρα και ξεκάθαρου προσανατολισμού. Λειτουργεί, με τον τρόπο με τον οποίο στελεχώνεται, ως παιδοφυλακτήριο, έχοντας μόνο  κοινωνικό ρόλο και στερούμενο του εκπαιδευτικού του χαρακτήρα.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. αντιλαμβάνεται το Ολοήμερο σχολείο μόνο με την πλήρη του έννοια και λειτουργία. Με ρόλο, πρώτιστα παιδαγωγικό και στη συνέχεια κοινωνικό. Με όλα τα αντικείμενα που έχουν ανάγκη οι μαθητές, με έγκαιρο σχεδιασμό και όλους τους εκπαιδευτικούς στη θέση τους από την πρώτη ημέρα.
Αναλυτικά προγράμματα και βιβλία
Ένα από τα μεγάλα ζητήματα του σχολείου ώστε να είναι αποτελεσματικό είναι το να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών. Είναι κοινώς αποδεκτό ότι κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή δε συμβαίνει. Οι μαθητές πιέζονται αφόρητα υπό το βάρος ενός απίστευτου όγκου διδακτέας ύλης που ταυτόχρονα βρίσκεται σε απόλυτη αναντιστοιχία με το στάδιο νοητικής ανάπτυξης τους. Η πίεση πολλαπλασιάζεται από το γεγονός ότι τα βιβλία που έχουν στη διάθεσή τους έχουν συμπληρώσει μια δεκαετία στη σχολική πράξη δίχως κανείς επίσημος φορέας να έχει αποτυπώσει τα προβλήματα που έχουν ώστε να γίνουν οι απαραίτητες κινήσεις βελτίωσης (και πάλι μόνο η Δ.Ο.Ε. με μεγάλη έρευνα του Ι.Π.Ε.Μ. – Δ.Ο.Ε. είναι ο μόνος φορέας που κατέγραψε προβλήματα και προβληματισμούς το 2009, δίχως να βρει ανταπόκριση από την πολιτεία). 
Οι κινήσεις ανανέωσης αναλυτικών προγραμμάτων και βιβλίων με γνώμονα τις απόψεις των μάχιμων εκπαιδευτικών  και όχι συμβούλων και ομάδων ξεκομμένων από την εκπαιδευτική πράξη είναι η μόνη λύση ώστε το σχολικό πρόγραμμα και τα βιβλία να γίνουν αντίστοιχα των αναγκών των μαθητών.
 
Εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων του εξωτερικού
Αποτελεί επιτακτική ανάγκη η άμεση αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. η στήριξή της αποτελεί υποχρέωση της Ελληνικής Πολιτείας αφού αποτελεί μια άλλη έκφανση της δημόσιας παρεχόμενης εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
  Τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση των ελληνοπαίδων του εξωτερικού φαντάζει απολύτως εγκαταλειμμένη από την ελληνική πολιτεία. Είναι επιβεβλημένη η θέσπιση νέου νομοθετικού πλαισίου με στόχο την αναβάθμιση των όρων λειτουργίας των εκπαιδευτικών  μονάδων  και την ενίσχυση της ελληνομάθειας.
Θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα στήριξής της με την επεξεργασία νέων αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων, με κατάλληλα βιβλία, εποπτικά μέσα και γενικότερα υποδομές, που θα στηρίζουν αποτελεσματικά την ελληνόγλωσση εκπαίδευση.
Απαραίτητη είναι και η ενίσχυση της Προσχολικής Αγωγής με ίδρυση νέων νηπιαγωγείων και στήριξη των υπαρχόντων καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του εξωτερικού με έμφαση στην εκπαίδευση των ελληνοπαίδων.
Η Δ.Ο.Ε. θεωρεί επιβεβλημένη  την έγκαιρη ολοκλήρωση των αποσπάσεων των Εκπαιδευτικών στο εξωτερικό με σαφές και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα (π.χ. μέχρι τον Απρίλιο) ώστε τα σχολεία να είναι έγκαιρα στελεχωμένα καθώς και την αντικειμενικοποίηση του συστήματος υπηρεσιακών μεταβολών με γνώμονα τα ισχύοντα στην Ελλάδα.

Ο δικός μας «διάλογος»
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έχει μια μακρά ιστορία αναζήτησης και προβληματισμού με επιστημονικά συνέδρια (τα περισσότερα σε συνεργασία με την Π.Ο.Ε.Δ. ,την οργάνωση των εκπαιδευτικών της Κύπρου) μέσα από τα οποία  τέθηκαν οι επιστημονικές βάσεις των θέσεών της για θεσμούς όπως το ολοήμερο σχολείο, η προσχολική αγωγή, η αξιολόγηση κλπ.
Την 1η Φεβρουαρίου ξεκίνησε από τις Σέρρες την  αποτύπωση μιας μεγάλης συζήτησης – αναζήτησης στο εσωτερικό του Κλάδου για το σχολείο όπως το οραματίζονται οι εκπαιδευτικοί, για το σχολείο που έχουν ανάγκη τα παιδιά μας. Άνοιξε μια μεγάλη και ουσιαστική διαδικασία με στόχο την κατάθεση των προτάσεων των εκπαιδευτικών για οτιδήποτε αφορά το δημόσιο σχολείο, προτάσεων που πηγάζουν από την αγωνία τους για την εκπαίδευση και όχι από την ανάγκη ευκαιριακών, επικοινωνιακών διαδικασιών (όπως έχει αποδειχθεί πως ήταν όλες οι διαδικασίες εθνικού διαλόγου μέχρι σήμερα και φαίνεται ότι θα είναι και η τρέχουσα). Αυτές οι προτάσεις θα έρθουν να εμπλουτίσουν και να ενισχύσουν τις αποφάσεις του Κλάδου ως ένα κομμάτι του αγώνα για την  αναμόρφωση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. θα πράξει, όπως έκανε πάντοτε, οτιδήποτε είναι απαραίτητο ώστε να υπερασπιστεί το δημόσιο σχολείο, τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών και τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών αναδεικνύοντας τα πραγματικά σημαντικά ζητήματα και όχι αυτά που επιβάλλουν οι οδηγίες του ΟΟΣΑ και οι λογικές της αγοράς στην εκπαίδευση.