Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2016


ΘΕΜΑ: Με αφορμή την ανακατάταξη των σχολικών μονάδων Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης σε κατηγορίες μετάθεσης
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με δελτίο τύπου ημερομηνίας 24/10/2016 παραπέμποντας στο ΦΕΚ 193τ.Α 18/10/2016 ενημερώνει το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας για την τροποποίηση του Π.Δ. 50/1996 μέσω του Π.Δ.111/2016 που αφορά στην επικείμενη αλλαγή της μοριοδότησης όλων των σχολικών μονάδων. Αν και αποτελεί πάγιο αίτημα της ΔΟΕ ο εξορθολογισμός της υφιστάμενης κατάστασης των κατηγοριών μετάθεσης μεταξύ των σχολείων της Α/θμιας και της Β/θμιας, ο τρόπος με τον οποίο επιχειρούνται οι επικείμενες αλλαγές δημιουργεί προβληματικές καταστάσεις.
Πιο αναλυτικά, λίγες μέρες πριν την έκδοση της εγκυκλίου των μεταθέσεων που πραγματοποιείται κατά το μήνα Νοέμβριο σύμφωνα με το Π.Δ. 50/96 και συγκεκριμένα στις 24/10/2016 το υπουργείο αιφνιδιαστικά ενημερώνει για τις επικείμενες αλλαγές και μάλιστα με ισχύ από το τρέχον σχολικό έτος! Δηλαδή αφού έχουν προ πολλού πραγματοποιηθεί όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές τόσο των μονίμων (μεταθέσεις, οριστικές τοποθετήσεις, αποσπάσεις) όσο και οι τοποθετήσεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στα κατά τόπους σχολεία.
Επιπλέον υπάρχει σε ισχύ ο Ν.4283/14 που προβλέπει τον διπλασιασμό των μονάδων μετάθεσης για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, εφόσον υπηρετήσουν σε σχολεία κατηγορίας Θ ή Ι για συνεχόμενη διετία και για το διάστημα αυτό. Με αυτόν τον τρόπο πολλές κενές οργανικές θέσεις σε αντίστοιχα σχολεία καλύφθηκαν από μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων μετά από χρόνια, ήδη από πέρυσι αλλά και φέτος, προσδοκώντας στην ισχύ των διατάξεων αυτών.
Τέλος το Π.Δ.111/16 προβλέπει 13 κατηγορίες μετάθεσης των σχολείων της Α/θμιας όπου στην 13η κατηγορία κατατάσσονται οι μονοθέσιες και διθέσιες δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες. Ωστόσο, σε απομακρυσμένα νησιά με μικρό πληθυσμό όπου υπάρχουν  δημοτικά σχολεία τέτοιας οργανικότητας λειτουργούν επίσης και σχολικές μονάδες Β/θμιας εκπαίδευσης. Επομένως, δημιουργείται άδικη μεταχείριση των εκπαιδευτικών που ζουν και εργάζονται στο ίδιο μέρος και παράλληλα βιώνουν τις ίδιες δυσκολίες μόνο και μόνο επειδή ανήκουν σε διαφορετική βαθμίδα εκπαίδευσης.
Οι εκπαιδευτικοί αποφάσισαν για τις ενδεχόμενες αλλαγές των σχολικών μονάδων που υπηρετούν που συχνά συνεπάγεται και αλλαγή τόπου κατοικίας τους χωρίς να έχουν γνώση των αλλαγών που προωθούνται και ακόμη περισσότερο έχοντας πλήρη άγνοια της χρονικής στιγμής έναρξης της εφαρμογής τους. Για μια ακόμη φορά φαίνεται ότι η ηγεσία του υπουργείου δεν αναλογίζεται ότι οι αποφάσεις της έχουν συνέπειες σε ανθρώπους. Οποιοσδήποτε προγραμματισμός της ζωής των εκπαιδευτικών με βάση την εργασία τους ή τουλάχιστον η όποια προσπάθεια για κάτι τέτοιο καταντάει ανεδαφική. Με άλλα λόγια άνθρωποι με οικογένειες που ζουν και εργάζονται σε πρωτοφανείς συνθήκες οικονομικής κρίσης δεν μπορούν να κάνουν ούτε το ελάχιστο: ένα στοιχειώδη προγραμματισμό για την επιστροφή τους στον τόπο καταγωγής τους ή γενικότερα για την επιλογή του χώρου και του τόπου εργασίας τους.
Καλούμε την ηγεσία του  υπουργείου να σκύψει στην προβληματική κατάσταση που αρχίζει να δημιουργείται στη ζωή των εκπαιδευτικών. Πιο αναλυτικά απαιτούμε η αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων να ισχύσει από την σχολική χρονιά 2017-2018 ώστε το σύνολο των εκπαιδευτικών να γνωρίζει τις όποιες αλλαγές των μορίων στα σχολεία πριν τις μεταθέσεις, οριστικές τοποθετήσεις, αποσπάσεις και προσωρινές τοποθετήσεις. Παράλληλα να υπάρξει ειδική ρύθμιση για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς που μετατέθηκαν το 2016 και τοποθετήθηκαν οριστικά σε σχολεία Θ ή Ι κατηγορίας και επιθυμούν να παραμείνουν για συνεχόμενη διετία, ώστε να επωφεληθούν των διατάξεων του Ν4283/14 αφού με βάση αυτόν τις επέλεξαν. Τέλος να εξισωθεί η νέα τελική κατηγορία μετάθεσης για σχολικές μονάδες τόσο της Α/θμιας όσο και της Β/θμιας εκπαίδευσης εφόσον οι συνθήκες διαβίωσης είναι ίδιες, ειδικά σε περιπτώσεις της νησιωτικής χώρας.